Internet se sve više koristi u poslovanju. Pre samo nekoliko godina je korišćenje u našim firmama bilo simbolično, dok danas sve više postaje neophodno: mail adresa po važnosti postaje sve bliža običnom telefonu. To naravno nije slučajno i sigurno je da će se ovaj trend nastaviti. Da li i Vi treba da koristite Internet u svom poslovanju? Ako se uzmu u obzir i sve mane koje iz toga proizilaze (opasnost od virusa, ulaganje u programe i računare, ...) odgovor je nedvosmisleno da! Firma koja ne koristi Internet postaje sve bliža firmi koja nema telefon – a bez toga jednostavno ne može opstati. Zato je samo pitanje vremena kada ćete početi. Na žalost, stvari nisu baš tako jednostavne i korišćenje se ne svodi na prosto povezivanje na nekog provajdera. Sa druge strane, mnoge usluge su jako pojeftinile i tako postale dostupne svima. U narednom tekstu su neke najosnovnije informacije o korišćenju Interneta.
Šta je to Internet domen? Ako koristite Internet, onda sigurno imate i vašu mail adresu. Ona je obično vezana za provajdera koji vam obezbeđuje Internet, pa tako imate adresu firma@orion.rs ili sličnu. Takva adresa će sasvim korektno raditi, ali ako iz nekog razloga morate da promenite provajdera (recimo, preselite se na drugu adresu gde provajder ne može da vam obezbedi Internet), nećete uvek moći da zadržite originalnu adresu. To je otprilike isto kao promena broja telefona: moraćete da obaveštavate poslovne partnere o novoj adresi i sl. Osim toga, ako želite da imate posebne adrese za ostale saradnike, nije dobro da otvarate adrese tipa firma2@eunet.rs i slično. Daleko je bolje da registrujete svoj domen i tako trajno rezervišete svoj “deo” Interneta. Domen je oznaka koja je jedinstvena na Internetu i preko koje će vas poslovni partneri lako naći. Naziv domena sami birate, pri čemu postoje određena pravila koja se moraju poštovati. Obično se za domen uzima ime firme. Na primer, firma.co.yu. Kad registrujete svoj domen, otvaraju vam se nove mogućnosti. Prvo, možete imati svoj web sajt čija će adresa biti www.firma.co.rs. Dalje, možete koristiti mail adrese oblika petar.peric@firma.co.rs, ili prodaja@firma.co.rs. Veoma je bitno da shvatite da vaš domen više ne zavisi od provajdera – ako zaključite da ćete kod nekog drugog provajdera imati bolju uslugu, možete svoj sajt, mail i slično preneti na drugo mesto (pa i u inostranstvo), ali adresa vašeg web sajta i mail adrese se ne menjaju! Nemojte previše čekati, jer postoji mogućnost da domen koji vam odgovara registruje neko drugi! Osim toga, registracija domena je jeftina i obično je obavlja vaš provajder na vaš zahtev (cena je oko 8-40e godišnje).
Mail. Da bi firma koristila mailove tipa pera.peric@firma.co.rs, neophodno je da negde postoji tzv. mail server. To je program koji omogućava slanje i prijem pošte, proverava da li postoje virusi i slično. Ukoliko želite, možete instalirati takav program u svojoj firmi. Ali, imajte u vidu da to nije besplatno: treba vam softver, računar i neko ko će sve to da podesi. Taj računar mora biti stalno na Internetu. Osim toga, ako u firmi nemate administratora koji bi se brinuo o tom mail serveru, bolje je da to ne radite. Rešenje koje vam preporučujemo jeste da iskoristite uslugu zakupa mail servera koju nude neki provajderi. Na primer, SezamPro nudi tzv. Cmail koji vam omogućava da sami otvorite koliko želite mail adresa koje kasnije možete koristiti sa proizvoljnog mesta (u firmi, od kuće, ...). Time dobijate istu funkcionalnost, a faktički izbegavate sve probleme oko administracije i dodatne troškove. Ako imate više filijala koje koriste App i radite sinhronizaciju preko transfera podataka, možete izbeći ogroman broj problema tako što zakupite svoj mail server: svaka filijala će imati svoju adresu, adrese za transfer podataka se neće mešati sa običnim adresama za slanje maila, neće biti problema oko odbijanja maila između različitih provajdera i slično. Bitno je naglasiti da većina hosting provajdera (firmi kod kojih imate sajt) nudi mogućnost skoro neograničenog broja email adresa, tako da možete vrlo lako da logički podelite filijale, centralu, zaposlene i odeljenja u firmi.